Hvem har sagt at læring skal være kedeligt for børn

Når det handler om at engagere dit barn og lære dem nødvendige ting, så tænker mange på lektier. De tænker på tunge og ganske kedelige ting. De tænker over besværet de skal ud for med deres børn, når de skal tvinge dem igennem det. Men hvem har sagt at det at lære, skal være kedeligt. Det kunne også være sjovt i stedet. Hvad er noget, som børn elsker? De elsker leg. De elsker at lege! Hvad hvis barnet kunne lege og lære på samme tid?

Leg dit barn til at lære

Det lyder næsten for godt til at være sandt. Hvordan kan det være sjovt at lære? Så tager barnet det jo ikke seriøst. Læring er jo mening det skal være seriøst. Eller det skal være der, hvor barnet lærer om alt det seriøse. Hvordan skal barnet så lære, hvad der er seriøst og hvad der er leg. Hemmeligheden i det handler bare om at gøre det klart for barnet, hvad der er seriøst og hvad der er leg og sjovt og spas.

Men det er heller ikke alt læring, som skal være seriøst. Ting som at opbygge evner og kognitive erfaringer, det kan man godt maskere som sjov leg. Det er nemlig evner, som man ikke behøver at vide, er seriøse, for at man kan bruge dem praktisk. Det er svært at glemme at to plus to er lig med fire, når man har lært det. Så hvis man kan få et barn til at lære dette, uden at de er klar over, at de laver lektier, så kommer de til at huske det på et meget længere basis end de ellers ville.

Man oplever jo tit at børn ikke gider lave seriøse ting. Det er kedeligt, fordi det er seriøst. Derfor, hvis det ikke går op for dem, at det de laver er seriøst, er læring, så vil de engagere sig i det meget mere. Børn vil jo altid lege!

Alt det sjove legetøj

Det er sådan noget som en puslespilsbog, som bare er med matematik i stedet, eller en kridttavle, som har bogstaverne stående, eller en farvebog om tal tabellerne. Kloge ting, som ligner legetøj, men faktisk lærer børnene i stedet. Men du kan selv se udvalget på CIHA egen hjemmeside, hvis du blev lidt nysgerrig. Måske vil du endda selv blive inspireret til at lære lidt igen, eller bygge videre på disse lær-leg ideer?