I dag kan du have et websted til stort set alt – fra crowdfunding-kampagner til fansider til kæledyrshamster. Men af en eller anden grund har anslået 30-40 % af små virksomheder været langsomme til at komme online. Hvad giver?
I undersøgelser siger mange virksomhedsejere, at de ikke har evnerne, tiden eller pengene til at bygge en hjemmeside. Men et overraskende antal siger, at de ikke har brug for en hjemmeside i første omgang, enten fordi det ikke er påkrævet, eller fordi de i stedet bruger sociale medier.
Den idé ændrer sig dog hurtigt, især da coronavirus gør personlig virksomhed vanskeligere.
Vi har samlet nogle specifikke grunde til, hvorfor din lille virksomhed bør have sin egen profesionelle hjemmeside. Hvis du er en lille virksomhedsejer, der stadig er på hegnet, så læs videre!
1. Kunderne forventer nu, at virksomheder har hjemmesider
Nu mere end nogensinde ønsker kunder at kunne finde information om dig fra din virksomheds hjemmeside. De fleste forbrugere laver research online, før de foretager et køb, selvom det er for at købe noget fra deres lokale butik. Hvis du ikke har en hjemmeside, sender den en besked om, at din virksomhed sidder fast i den mørke middelalder, at du ikke er åben længere, eller at du ikke er interesseret i at finde nye kunder – og det er bestemt ikke beskeder, du ønsker at sende!
2. Du kan kontrollere information og branding
Brugeranmeldelser og kommentarer på andre hjemmesider er gode, men burde du ikke have det sidste ord om, hvordan din virksomhed præsenteres for offentligheden? At have en hjemmeside til din virksomhed skaber øjeblikkeligt en officiel tilstedeværelse på internettet, så du ikke behøver at være afhængig af, at andre taler for dig. Og du kan få det til at se ud præcis, som du ønsker, med dit eget logo og firmabranding.
- En hjemmeside får dig til at se mere velrenommeret og troværdig ud
Forbrugere lærer at være ret kyndige, når de researcher online. Faktisk vil 75% bedømme din troværdighed baseret på dit websteds design. Derfor er det så vigtigt at have en moderne, opdateret hjemmeside med et tilpasset domæne og andre troværdighedsmarkører. En hjemmeside viser også, at du er åben for forretninger i en tid, hvor der er stor usikkerhed.
4. Du kan sælge produkter online
Onlinesalget var stigende, selv før COVID-19 holdt alle fast derhjemme. Og disse tendenser forventes at fortsætte, efter at virksomheder genåbner for kunder. Så selvom du ikke opfatter dig selv som en “e-handelsvirksomhed”, kan du stadig bruge en online webshop butik til gavn for din offline forretning.
Det kan hjælpe med at supplere din indkomst, når du er lukket personligt og tiltrække nye kunder, som nu vil kunne finde dine tjenester og produkter via Google og andre søgemaskiner.
Og hvis du ikke ønsker at undgå at håndtere hovedpinen ved forsendelse, kan du bruge lokale afhentningsmuligheder, så kunderne kan købe dine produkter online og hente dem personligt.
5. En hjemmeside er mere overkommelig end traditionel annoncering
Mange små virksomheder, der ikke har et websted, er stadig afhængige af gule-telefon-annoncer eller traditionel annoncering for at få deres navn frem. Men er køb af en annonce i stadigt krympende og stadigt dyrere bibliotek den bedste brug af midler, især hvis du forsøger at skære ned på virksomhedens omkostninger? Hjemmesider koster meget mindre, end de har gjort tidligere, og giver dig en bredere rækkevidde end almindelig annoncering.